Ervaringen Rutger van der Waal (Tergooi)

Dr. Rutger van der Waal (Afd. Dermatologie Tergooi)  over het resultaat op zijn afdeling na het bezoek aan Japan. 

 

 

Foto: Rutger tijdens een TPS-workshop onder leiding van Toyota Engineering Yanagida Sensei.

 

‘In Japan hebben we bij Toyota gezien hoeveel waarde vanuit de organisatie wordt toegekend aan de mensen, en hun capaciteiten, in alle geledingen van de organisatie, internationaal veelal vertaald als respect for people.  Andersom viel op hoeveel eer medewerkers stellen in het zo goed mogelijk uitvoeren van hun werk, elke dag weer. En de trots op hun werkplek, vaak zelf mede verbeterd, het gevoel van verantwoordelijkheid en eigenaarschap van een (deel)proces, en het gevoel van trots op het bedrijf als geheel.’

 

‘Daarnaast viel in heel Japan de gastvrijheid op. In ultieme vorm heet deze gastvrijheid omotenashi en is deze te ervaren bij de tot in perfectie doorgevoerde rituele Japanse theeceremonie. Omotenashi in de zorg is aandacht voor kleine dingen, bijvoorbeeld signaleren dat een pre-operatieve patiënt nerveus is en deze daarop tot rust kunnen brengen. Dit maakt dat de patiënt zich gezien voelt, verlaagt het stressniveau bij de patiënt en kan enorm bijdragen aan de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgprofessionals, en aan een gastvrij en klantgericht beeld van de gezondheidszorg in het algemeen.’

 

 

Hoe vertaalde hij dit naar zijn afdeling?

 

‘Als het handiger, slimmer of prettiger maken van werk. En dat geeft naast een goed gevoel over de behaalde verbeterslagen in teamverband ook een trots gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid bij het werk en de organisatie. Het spreekt voor zich dat iedere medewerker daar dagelijks ook werkvreugde mee wint en in de zorg zijn of haar werkzaamheden voor de patiënten beter en prettiger kan uitvoeren. Lean heeft daarbij een besmettelijke verbetercultuur in zich die ook in de zorg goed blijkt te kunnen werken. Al deze kenmerken en gevolgen van Lean zijn dagelijks merkbaar en van grote waarde op de polikliniek Dermatologie van Tergooi.’

 

 

Het volledige artikel is verschenen in het Nederlands Tijdschrift voor Dermatologie, Continu verbeteren met Lean in de zorg: The Toyota way for healthcare, September 2016.