Werken die Japanners niet te hard?

 

Recent deden we een Skype interventie met onze consultant in Japan, Tim Wolput. Dit was tijdens de Lean Green Belt Training omdat één van de deelnemers een vraag had:
   

‘Werken die Japanners niet veel te hard,
en hoe verhoudt zich dat tot wat Taiichi Ohno zei dat je medewerkers niet te hard mag laten werken?’

  
Tim had niet lang geleden een gesprek met Toyota Engineering Corporation Vice-President, Mr. Ozawa over dit onderwerp. Hij zei: ‘Tim, je mag medewerkers niet te hard onder tijdsdruk zetten, want dan gaan ze fouten maken en dat heeft negatieve gevolgen voor de kwaliteit en voor het moraal op de werkvloer en dan komt het leveren van klantwaarde in het gedrang.’
 
Ozawa voegde er aan toe dat je medewerkers ook weer niet teveel tijd mag geven, want dan beginnen ze te dagdromen, verliezen focus of doen dingen die ze eigenlijk niet zouden moeten doen. En dat heeft eveneens een negatieve impact op de kwaliteit en het moraal van de medewerkers.

Hebben Japanners wel tijd om te picknicken?

 

Takttijd
 
Alles hangt natuurlijk af van hoe je ‘te hard werken’ definieert. Voor Ohno betekent dit: een te scherpe takttijd die de medewerkers te hard onder druk zet. Voor hem was de takttijd geen middel om medewerkers ‘harder’ te laten werken. In TPS wordt de takttijd eerder gezien als een instrument om heijunka of nivellering te bereiken en Kaizen te stimuleren.
 
Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste snelheid vindt zodanig dat medewerkers optimaal in staat zijn om kwaliteitswerk af te leveren op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid. En tegelijkertijd gemotiveerd te blijven om continu te verbeteren. De twee pijlers van TPS zijn niet voor niets Jidoka en Just-In-Time, en dan hebben we het nog niet gehad over ‘Respect for People en Continuous Improvement’ (Toyota Way 2001).  
 
 
Overwerk
 
Ohno sprak dus niet over ‘hard werken’ in de zin van ‘lang werken’. Dat laatste speelt vooral wanneer mensen zich afvragen of Japanners niet te hard werken. Overwerk is inderdaad een probleem in Japan. Dit leidt in extreme gevallen zelfs tot Karoshi of jezelf letterlijk ‘doodwerken’.

 

Nienke de Rooy van de Lean Consultancy Group tijdens een workshop bij Toyota Engineering over takttijd, Heijunka en Kaizen
 

Al eerder wordt het belang van kwaliteit en klantwaarde genoemd. Gek genoeg zorgt een extreme focus op deze twee elementen er ook voor dat Japanners zich uit de naad werken om de klant tevreden te stellen. Voor de perfectionistischeJapanners is ‘goed genoeg gewoon niet goed genoeg’.
 
 
Work-Life balans
 
Work-Life balans is iets waar Japanners meer en meer aandacht aan beginnen te schenken, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Als je ons zou vragen watJapan van het westen kan leren dan is dit zeker iets wat in ons hoofd naar boven komt.
  
Wil je weten nog meer weten over hardwerkende Japanners, takttijd, heijunka, Kaizen of andere Lean inspiratie recht van de bron, kun je altijd contact opnemen voor een virtuele inspiratiesessie via Skype. Nog mooier is natuurlijk als je naarJapan komt om dit alles aan den lijve te ervaren…Altijd welkom!

 

Lean Consultancy group

info@leancg.nl

+31 (0)6 27 88 18 29

 

 

roderik

 

Roderik Met

Lean Black Belt en  consultant in   Nederland
roderik.met@leancg.nl

 

 

tim

 

Tim  Wolput

Consultant in Japan

tim.wolput@leancg.nl